Organizacja czasu – 6 porad

Człowiek XXI wieku to ktoś, kto jest w ciągłym ruchu. Ma pracę, dom, rodzinę i hobby, a czasem chciałby też mieć trochę czasu dla siebie. Jak pogodzić te wszystkie obowiązki, żeby o niczym nie zapomnieć  i żeby wszystkie rachunki opłacane były na czas? Oto moje 6 metod na dobra organizację czasu.

  1. Zaopatrz się w organizer

Zacznij od zakupu organizera, bądź poszperaj w Internecie i znajdź taki do wydrukowania. Powinien znajdować się w nim kalendarz, plan dnia, a najlepiej również tygodnia i miesiąca. Najczęściej mają one także wiele innych zakładek, jak na przykład listę celów, plany na następny rok, miejsce na ważne zapiski, czy listę zakupów. Warto wybrać taki, który nie będzie przesadzony, ale będzie zawierał istotne kategorie.

  1. Zapisz wszystkie małe i duże wydarzenia

Skup się na danym miesiącu i spróbuj wypisać rzeczy, które się w nim wydarzą. Jeśli pracujesz – koniecznie zerknij na grafik i nanieś na swój plan dni pracujące. Warto zaznaczyć także urodziny babci, imieniny taty i inne drobne święta, o których można zapomnieć. To punkty, których nie możesz przesunąć i warto być na nie wcześniej przygotowanym.

  1. Zastanów się i zrób listę to do

Zależnie od swoich preferencji skup się na nadchodzącym tygodniu, bądź miesiącu. Wypisz listę rzeczy, którą musisz w tym okresie zrobić. Nie pomijaj rzeczy błahych czy powtarzalnych, jak przelew do banku, opłacenie rachunku za telefon, czy wizyta u kosmetyczki. Wszystkie te czynności łatwo odłożyć na później, a w efekcie poniedziałek możesz mieć wolny i leniwy, natomiast środa będzie dniem po brzegi wypełnionym biegiem i spóźnieniami. W takich przypadkach lepiej mieć wszystko racjonalnie rozłożone.

  1. Zaplanuj

Nanosząc swoje plany na strony kalendarza uważaj na przesadę. Papier przyjmie wszystko, ale Ty możesz mieć gorszy dzień i już nie tak łatwo będzie podołać zaplanowanym zadaniom. Postaraj się ułożyć grafik tak, abyś nie musiała nieustannie gdzieś pędzić, czy nieprzerwanie wykonywać nudzącą Cię czynność. Gdy coś się nie uda możesz poczuć zawód i wyrzuty sumienia względem samej siebie. Przekładanie czynności z dnia na dzień powoduje obniżenie się motywacji, więc lepiej systematycznie i bez stresu działać zgodnie ze swoimi możliwościami.

  1. Uważaj na pożeracze czasu

Jeśli już czymś się zajmujesz, poświęć się temu całkowicie. Skoro na wtorek zaplanowałaś dwie godziny podczas których wykonasz wszystkie niezbędne przelewy – nie myśl wtedy o tym, co masz zrobić później czy jutro. Nie zerkaj na telefon, nie przeglądaj portali społecznościowych, nie rób zdjęć swojemu kotu. Te czynności przez dwie godziny mogą poczekać, a skrupulatnie opłacone rachunki spowodują, że już nigdy nie pojawią się nieoczekiwane odsetki czy zaskakujące kwoty w domowych budżecie.

  1. Znajdź parę chwil dla siebie

Nie jesteś robotem, nie zapędzaj się w pracoholizm. Raz na jakiś czas musisz mieć chwilę wytchnienia. Pamiętaj o zaplanowaniu dnia z przyjaciółką czy weekendu z ukochanym w SPA. Nagradzaj się, przecież Ci się należy!

Karolina Chara

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *